23 вересня 2025 року набрала чинності Постанова Уряду №1169, якою запроваджується експериментальний проєкт – надання соціальної послуги притулку маломобільним особам з числа внутрішньо переміщених осіб (ВПО), яких евакуйовано з територій, включених д
Хто вважається маломобільною особою з числа ВПО відповідно до Постанови №1169?
Маломобільними особами з числа ВПО вважаються особи, що відчувають труднощі під час самостійного переміщення, зокрема:
- особи з інвалідністю;
- особи похилого віку;
- особи з тимчасовими функціональними порушеннями (фізичними, психічними або сенсорними);
- особи з нестандартними розмірами тіла, які за висновком соціального менеджера або уповноваженої особи (представника органу місцевого самоврядування) мають обмеження функціонування, що ускладнює їх самостійне пересування, орієнтування в просторі, розуміння необхідної інформації.
Важливо! Фактична вартість послуги притулку за кожним договором розраховується щомісяця як добуток кількості отримувачів, кількості днів надання послуги протягом місяця та граничної денної вартості послуги. Гранична вартість послуги притулку на одну особу за день становить 262,30 грн. Звіт про надану у відповідному місяці послугу притулку надавач подає Фонду щомісяця до 10 числа наступного місяця (за грудень – до 23 грудня поточного року). Фонд оплачує фактично надані послуги притулку на підставі звіту.
Як отримати послугу?
Послуга притулку надається за такими підставами:
- звернення (усне або письмове) маломобільної особи — до надавача послуг;
- повідомлення (усне або письмове) від інших організацій або осіб — зокрема, органів місцевого самоврядування, медичних чи реабілітаційних установ, інших надавачів соціальних послуг.
Рішення про надання/відмову у наданні послуги притулку приймається надавачем протягом п’яти робочих днів після звернення до нього (подання заяви ВПО та документів, що посвідчують особу (за наявності) з урахуванням індивідуальних потреб отримувача). Про надання, відмову чи припинення послуги має бути виданий відповідний наказ або розпорядження, а також повідомлено виконкому місцевої ради.
Важливо! Діти, які перебувають без супроводу дорослих, не можуть отримувати послугу притулку. У таких випадках надавач зобов’язаний негайно повідомити службу у справах дітей, яка має вжити відповідних заходів згідно з Постановою №866
Послуга притулку надається на основі оцінки індивідуальних потреб отримувача.
Початком надання послуги вважається дата укладення договору між надавачем і отримувачем, а також старт реалізації індивідуального плану надання послуги (за винятком екстрених/кризових випадків, коли допомога надається негайно).
Упродовж шести місяців від початку надання послуги надавач проводить повторне оцінювання потреб отримувача з можливим коригуванням індивідуального плану.
Якщо після оцінки виявиться, що особа потребує більш тривалої допомоги — зокрема стаціонарного догляду або підтриманого проживання — їй надається допомога у виборі відповідного закладу або організації.
Послуга притулку надається одному отримувачу не більше 12 місяців.
Що включає послуга?
Надавач зобов’язаний забезпечити ВПО всім необхідним для тимчасового проживання та базової підтримки. Зокрема, маломобільній особі гарантується:
- ліжко-місце з житлово-комунальними послугами;
- необхідний побутовий інвентар (твердий і м’який), одяг, взуття та одноразове харчування;
- умови для особистої гігієни та санітарного догляду;
- доступ до місць для приготування та споживання їжі, прання особистих речей;
- допомога у веденні побуту та самообслуговуванні (гігієна, харчування, рухова активність тощо);
- підтримка під час пересування в межах кімнати;
- допомога у формуванні соціальних навичок та адаптації;
супровід у визначенні життєвих проблем, їх аналізі та пошуку рішень; - сприяння у взаємодії з фахівцями, організаціями та установами, незалежно від форми власності;
- допомога в отриманні безоплатної правової допомоги згідно з Законом України “Про безоплатну правничу допомогу”.
Під час проживання ВПО в притулку соціальний працівник здійснює:
проведення оцінювання індивідуальних потреб отримувача у соціальних послугах та складення індивідуального плану їх надання;
складення індивідуального плану подальшої інтеграції ВПО в територіальній громаді;
організацію допомоги в пошуку житла (для людей, які втратили житло або житло яких розміщується на тимчасово окупованих територіях, або на територіях, де оголошена обов’язкова евакуація населення).
Після завершення надання послуги (у разі потреби) протягом трьох робочих днів маломобільній ВПО забезпечується допомога з переміщенням до обраного місця тимчасового проживання або до власного житла. Це здійснює надавач або відповідний орган місцевого самоврядування, а за його відсутності — військова адміністрація. Витрати на переїзд покриваються за рахунок ВПО.
Хто може бути надавачем соціальної послуги притулку?
Як і будь-які інші соціальні послуги, послуга притулку може надаватися юридичними особами будь-якої форми власності або фізичними особами-підприємцями. Головні умови — бути зареєстрованими в офіційному Реєстрі надавачів і отримувачів соціальних послуг (в розділі “Надавачі соціальних послуг”), фактично надавати послугу та мати укладений договір із Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю (надалі – Фонд). Також до таких надавачів застосовують загальні вимоги:
- наявність зареєстрованих в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (ЄДР) установчих документів, у яких зазначено послугу притулку, а також визначено категорії осіб, яким надається ця послуга;
- надання послуги згідно з державним стандартом;
- працівники надавача повинні мати відповідну кваліфікацію — це стосується соціальних працівників, менеджерів, фахівців із соціальної роботи, педагогів, психологів тощо. Кваліфікація підтверджується дипломами, свідоцтвами про підвищення кваліфікації та/або проходження атестації згідно з чинним законодавством. Для соціальних робітників також можуть враховуватися документи про неформальне професійне навчання. Посади таких працівників повинні відповідати вимогам Випуску 80 “Соціальні послуги” Довідника кваліфікаційних характеристик професій, затвердженого наказом Мінсоцполітики № 518 від 29.03.2017. Водночас у штатному розписі або трудових договорах посади мають відповідати Національному класифікатору професій ДК 003:2010;
Важливо! У період воєнного стану дозволяється тимчасово залучати до надання соціальних послуг осіб і волонтерів без відповідних документів, але з укладенням договорів згідно з чинним законодавством.
- працівники надавача повинні мати особисті медичні книжки та вчасно проходити обов’язкові профілактичні медичні огляди відповідно до Постанови Уряду № 559;
- відсутність заборгованості зі сплати податків і обов’язкових платежів, що підтверджується довідкою з територіального органу Державної податкової служби.
Важливо! У період воєнного стану на території, де знаходиться надавач, ця вимога не застосовується.
- наявність приміщення, що відповідає вимогам інклюзивності згідно з ДБН В.2.2-40:2018 «Будинки і споруди. Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення». Відповідність має бути підтверджена фахівцем з технічного обстеження, який володіє чинним кваліфікаційним сертифікатом;
Важливо! У період воєнного стану допускається надання соціальних послуг у приміщеннях, які тимчасово не відповідають цим вимогам.
- інформування населення про доступні соціальні послуги та електронні сервіси (їх перелік, категорії отримувачів, умови та порядок надання тощо) через інтернет, соціальні мережі, смс-розсилки, а також друковані матеріали (буклети, листівки тощо) у форматі, зручному для людей з різними порушеннями здоров’я;
- наявність публічного звіту про надання послуг — обов’язкова умова для надавачів з досвідом понад три роки.
Як надавачу укласти договір із Фондом та співпрацювати?
Для укладення договорів Фонд публікує на своєму офіційному сайті оголошення, в якому вказуються:
- термін та спосіб подання пропозицій, а також строк їх розгляду;
- примірна форма договору, яка затверджена Мінсоцполітики;
- перелік інформації, яку потрібно включити до пропозиції (за потреби).
Надавач, який бажає укласти договір подає свою пропозицію у паперовій або електронній формі — поштою, на електронну адресу чи через інформаційно-комунікаційні системи (за наявності технічної можливості). Проєкт договору, підписаний Фондом і надісланий надавачу (у паперовій або електронній формі чи через інформаційно-комунікаційні системи за наявності технічної можливості), вважається наміром укласти договір. Такий намір є чинним протягом десяти календарних днів з дати відправлення. Якщо надавач не підписує договір у цей строк, він вважається неукладеним. Договір вважається укладеним і набирає чинності з дати підписання обома сторонами, якщо інше не передбачено його умовами.




